Ver Asturies
Escapaes

Trés opciones de ruta al pasáu

Una bona manera de conocer más fonderamente'l pasáu y les hestories d'Asturies, ye adentrándose nuna d'estes trés opciones de ruta qu'ufiertamos darréu. Nestes vas poder conocer dende costumes del pasáu hasta monumentos funerarios.

PEÑA DE LOS CUATRO XUECES

Peña de los Cuatro Xueces

Ente los conceyos de Xixón, Villaviciosa, Siero y Sariegu hai una pequena sierra denominada la llomba de Riosecu, de 735 metros de cota máxima. La so mayor altitú ye'l Picu Fariu, que consta de dos cimes, un visu y una cimera. Nel visu hai un repetidor de la compañía Telefónica.

La llomba de Riosecu tiene al sur la vega y la loma de Sariegu. Al este el cordal y valle de Pión. Al oeste la sierra de Valdornón-Deva y el valle de Riosecu. Y al norte los montes de La Olla y Curbiellu, así como parte del valle de Riosecu-Brañaberniz. 

Los sos principales altores son el Fariu, Curiscau, El Llagón, la Cabana del Marqués, Mirabete y la Peña de los Cuatro Xueces. Nesti últimu llugar celébrase agora la fiesta añal de confraternización ente conceyos. Esta tradición foi rescatada nel añu 1983 pol programa d'educación ambiental “Recréu na Naturaleza” del Conceyu de Xixón.

Entrada la primavera axúntense nesi llugar los alcaldes y vecinos de los conceyos estremeros pa tratar asuntos de la so competencia. Los alcaldes sentábense caúnu en terrenes de la so xurisdicción, al rodiu a una peña plana que sirvía de mesa, polo cual denominóse-y tamién Mesa de los Cuatro Xueces. El so nome orixinariu ye Peña de los Cuatro Xueces, desque se xuntaron nesti llugar cuatro sabios o “xueces” para delimitar los territorios. Hai quien cree qu'esa zona pudo ser un campu de dólmenes.

Nesi llugar hai agora una especie de “mesa” o peña dolmitica, n'alcordanza de lo qu'había antaño. Tamién una gran piedra en cada estremu, ocupando caúna un territoriu de los cuatro conceyos. Esti puntu xeográficu atopar a 662 metros d'altitú sobre'l nivel del mar y ye la mariña más alta del conceyu de Xixón. Ta asitiáu enriba del pueblu de Argañosu, nel llugar onde conflúin les sierres o cordales de Pión y Valdornón-Deva cola llomba de Riosecu, y bien próximu al citáu Picu Fariu

Hai munches rutes pa llegar a esti monte, pero destáquense les siguientes pola so facilidá:

– Primera ruta: por el collado de La Fumarea, situado en la carretera local que va por Pión a Sariegu y a La Pola Siero (AS-331). En este collado hay ahora un ramal que va hasta el citado repetidor de Telefónica de España y a la concentración ganadera Picu Fariu. Desde ese lugar se puede ir paseando tanto a la cimera del Fariu, como a la Peña de los Cuatro Jueces. También hay un camino que va en dirección noroeste hasta Valdornón y Caldones, en un par de horas.

– Segunda ruta: por Argañosu (AS-331), pueblo perteneciente a la parroquia de Candanal (Villaviciosa), aunque antes era de la de Pión. De este pueblo parte una pista o camino carretero que asciende al alto de La Llomba. Arriba se pueden tomar varios ramales de la pista, uno va al sur, hasta la Peña de los Cuatro Jueces. Otro ramal va al norte hasta las cabañas de Estrada o del Marqués, en la zona del Llangón. En esta zona parece ser que había antiguamente un lago y un campo de dólmenes o túmulos funerarios de la Edad de Bronce. Este camino desciende al valle de Riosecu y Brañaverniz.

–  Tercera ruta: por Vega y Caldones o Valdornón (AS-248). A través de carreterinas o pistas que suben por el valle de Riosecu y alto de Les Bobies. Desde donde se puede ir a la Peña de los Cuatro Jueces.

Nesti monte hai pequenos montes, fundamentalmente pinares, onde s'abelluguen dellos corzos, raposes, esguiles, mustélidos y aves.

PEÑA TÚ

Peña Tú

Si salimos de la capital de Llanes en dirección a Unquera pela carretera nacional 634, llégase a Puertes de Vidiago. Equí atópase'l famosu ídolu de Peña Tu, que ye importante visitar por aciu una pequena ruta a pie. Esti prehistóricu monumentu funerariu de la Edá de Bronce, alzar nel estremu noroccidental de la Sierra Plana de La Borbolla, xuntu al pueblu de Puertes.

Esta ruta faise en dalgo menos d'una hora por un marcáu camín ascendente, ente un pequenu monte de pinos y otres especies arbórees. Hábitat natural de foinos y mustélidos (papalbes, melandros, turones, foines, etcétera), según aves y reptiles mui variaos. Tola zona ye d'una gran guapura natural y especial misteriu. Mientres caminamos, la xubida a Peña Tu ye una pelegrinación al pasáu, y a lo oculto de la Hestoria.

Antes o dempués de la visita vamos poder dir al nuevu centru d'información, interpretación y recepción de visitantes de Peña Tu. Ellí mesmu puéde dexase'l vehículu, yá que se construyó un ampliu aparcamientu. La ruta de xubida, bien marcada dende ellí, cuenta con dos itinerarios complementarios. Tamién hai otros, non señalizaos entá, que podríen sirvinos pa percorrer tola Sierra Plana de La Borbolla, por casu d'oriente a occidente. Pero esto meyor con guía si nun se conoz el llugar.

Al ídolu de Peña Tu los paisanos antes llamábenlo la Cabeza del Xentil o Peñatu. Nos Apeos de Cepeda conozse col nome de Peña Atuna. Trátase d'un gran monolitu d'arenisca nel que se ven unos misteriosos grabaos pintaos en colloráu. Estos paecen presentar a un ídolu d'una civilización desconocida (hai quien piensa que «venida de les estrelles»). Al pie d'él atopáronse 36 túmulos funerarios güei yá desaparecíos. Vense, por casu, amás del ídolu, un puñal, unos animales y figures de persones, grabaos na piedra y pintaos en parte. 

La ruta de xubida nun representa problemes. Hai dellos cruces nel camín, pero tán señalizaos. El primeru ye un pindiu atayu, siendo más aconseyable'l ramal derechu, si nun queremos fatiganos. Nel segundu encruz puede ser meyor dir pol esquierdu.

Les panorámiques que se contemplen dende Peña Tu pueden ser fantástiques, tanto de la mariña, como del monte y los valles interiores. Al norte ta'l Mar Cantábricu y al sur la sierra del Cuera. Na seronda podríen vese inclusive los afamaos bufones de la mariña llanisca, ente otros fenómenos naturales marinos.

En toa esta zona hai hestories y lleendes que falen d'ayalgues fabuloses soterraos na redoma d'esti ídolu. Peña Tu ye la primer representación pictórica rupestre al campu afayada en tola rexón cántabru-asturiana y ye Monumentu Nacional. La so tutela y caltenimientu tán agora en manos d'un equipu d'espertos arqueólogos ya historiadores, dirixíos pol prestixosu científicu Miguel Ángel de Blas.

A poca distancia, siguiendo pela carretera nacional, ta'l pueblu de Vidiago, col títulu Santa María de la Paz. Debe'l so nome a los abondosos viñeos que n'otru tiempu tenía esta zona, y que los paisanos denominaben vidias. Por esti llugar pasaba la ruta costera a Santiago de Compostela, construyida sobre un camín históricu, o afamada calzada romana, conocida como la Vía Marítima d'Agripa. Nesta localidá hai numberosos artesanos dedicaos a la fabricación de madreñes y praeres.

Vidiago ye famosu polos citaos fumeros o bufones. Estos son en realidad chorros d'agua, qu'al colase por covarones naturales al pie de los cantiles, salen a la superficie pelos praos cercanos a la mariña por cuenta de la fuerza del agua. Pueden vese bien en dellos llugares de la mariña de Llanes y Ribeseya, como en Pría, Gulpiyuri, amás d'en Vidiago.

Como dicíamos, Peña Tu y tola Sierra Plana de La Borbolla, ye un bon mirador natural d'esti curiosu y afamáu fenómenu de la mariña oriental asturiana, en díes de fuerte marexada y a pleamar.

DOLMEN DE MERÍAS

Dolmen de Merías

En Tinéu conxúguense la naturaleza pura y la guapura monumental, amás de la rica ganadería y l'abondosa fauna selvaxe, los dólmenes y los xacimientos auríferos o l'arte sacro y los antiguos caminos reales o víes romanes.

Hai munchos llugares pa visitar nesti conceyu: dende la fana de Xinestaza y el formosu y monumental pueblu de Tuña, hasta'l auríferu Navelgas, pasando polos dólmenes de Merías y El Varadal, los monumentos naturales del carbayu de Valentín y la fayona de Eiros, la casa del Puertu y l'altu de Bustel.lán, con afamaes brañes vaqueires, o'l cascu históricu de la capital y la so redolada, según el Muséu d'Arte Sacro de San Pedro. Nos sos montes y montes abonda la fauna montesa, destacando los osos, llobos, corzos, xabalinos y urogallos. Tinéu ye entá pocu conocíu, cuantimás les sierres de La Cabra y de Merías. A esta postrera, pa visitar el so afamáu dolmen, vamos referinos.

Una bona ruta puede empecipiase cerca del fermosu pueblu de Tuña. Emponer dende él al non menos bellu y típicu pueblu de Merías, al cual apuértase bien pela carretera comarcal AS-310, de Ponte Tuña a Courias y Balmonte de Miranda, por Bueinás. Namás dexar Tuña pásase al pie de una antigua ponte y nunos kilómetros llégase a la localidá de Merías.

Namás entrar nel pueblu atopamos una placa asitiada nuna placina y adosada a una típica panera (d'ocho pegollos). N'agradecimientu al so benefactor y bon abogáu xixonés, que los defendió va trés llustros nes sos xustes disputes por temes ganaderes y pastoriles. La placa en cuestión reza asina: «Plaza del abogáu Francisco Priendes Quirós». ¡Maraviyosa manera d'empezar la caminada pa nós!

Dexando'l vehículu al pie de la ilesia parroquial, xúbese per una caleya, dempués pista, que va a La Braña la Carbayal, asitiada casi al pie de Picu Colines. La ruta de xubida ye fácil, igual si vas por senderu que por pista. Los vecinos de Merías, siempres sollertes, pueden empobinanos bien antes de la salida del pueblu. Na ascensión, pasase poles cercaníes de Tueres y los restos d'una antigua esplotación ganadera, con delles cabanes o casamates entá de pies. Nuna hora aprosimao, a pasu sele, corónase l'altu onde s'atopa l'afamáu dolmen, al pie de una cabana. Esa zona conozse como la llomba de Las Cabanas y ta na llamada sierra de Merías, llende de los conceyos de Tinéu y Balmonte de Miranda, nes estribaciones de la sierra de Peña Manteca.

Del dolmen de Merías cúntase delles lleendes, como que lo traxo una mora sobre la cabeza o'l cuentu de la pita y los dolce pitucos (o pitinos) d'oru. Esti monumentu funerariu taba formáu d'antiguo por cuatro ortostatos o columnes de piedra, una de les cuales desapaeció. Estes sostienen una cubierta de casi trés metros cuadraos, en que'l so interior hubo una cámara funeraria (expoliada, como suel ser normal en restos del pasáu).

El paisaxe ye de fermoses vistes panorámiques. Al fondu altes sierres y embaxo fondos gargüelos. El ríu Narcea, bellu y puru a los nuesos pies. Al este, na sierra de Bixega, les esplotaciones mineres d'oru de Bueinás, o Bixega.

Related posts

De Yernes a Cuallagar, una ruta pa perdese

Redacción
1 year ago

La Sienda'l Cares

Redacción
3 years ago

Viḷḷar de Vildas, escondíu na guapura de Somiedu

Redacción
4 months ago
Exit mobile version